Så klarar tandläkarna av lågkonjunkturen!


Sven kollar noga efter saker att rätta till. Och det här ser inte bra ut. 


Nästintill alla branscher påverkas de av lågkonjunkturen, en av de branscher som drabbats hårdast är tandläkarna. Detta beror på att många kunder väljer att hoppa över tandvården för att spara in pengar och aldrig haft något problem med tändare, möjligtvis tandsten.
- Det är klart det blir ett problem för oss, men vi tycker att vi klarar oss bra ändå, säger Sten Josefsson när vi träffar honom en tidig morgon innan han har sin första patient.

Åtgärder

När jag frågar efter vilka åtgärder de tagit till växer ett hålfullt leende fram hos Sten som berättar för oss om att deras högre chefer har lagt in provision på tandställningar, lagning och återbesök.
- Jag trodde det inte det var sant först, men jag såg min chans att båda göra en lönsam affär av det för både tandvården och mig själv.

Stens patient dyker upp och jag tackar för intervjun. Men Sten insisterar på att jag ska följa med och se hur en undersökning går till.

“Det här med tandställningen kan bli en dyr historia”
I stolen sitter en ung kvinna i 18-års åldern, hon berättar att hon aldrig haft några problem med tänderna förr. Inte heller några hål. Men efter undersökningen ser det annorlunda ut; hon har nämligen fått två små hål och blir starkt rekommenderad av Sten att sätta in en tandställning. “Sista gången det är gratis nu, för du fyller ju 20 nästa år va? Så det här med tandställningen kan ju kosta. Men jag tycker nog du ska få ordning på dina tänder innan du blir för gammal" hör jag Sten säga.

Jag ser hur en osäker 18-åring lämnar stolen samtidigt som Sten hälsar henne välkommen till återbesök.

Onödiga ingrepp
Jag frågar om det verkligen var nödvändigt att sätta in tandställning på henne, eftersom hennes tänder redan såg raka och fina ut. Han tänker efter en stund, sen kommer hånleendet tillbaka.
- Nej inte alls, hon hade inte ens några hål. Men vi får trots allt provision på sånt här, dessutom måste hon betala från nästa år och en tandställning sitter i genomsnitt i runt två år. Både jag och företaget tjänar på det här.

Jag frågar om inte det här klassas som bedrägeri men han svarar lugnt att han är noga med att han bara säger “starkt rekommenderar” och inte att de måste. Stens nästa patient kommer in och vi blir tvungna att säga adjö med många funderingar kvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0