Klassiska sagor är farliga för ditt barn


Pippi är både onaturligt stark och stöddig.

Hans och Greta, Pippi, Törnrosa, Askungen. Alla dessa sagor som vi själva fick höra som barn måste bytas ut, det anser i alla fall forskare på Uppsala Universitet.

Barn är alltid barn brukar man säga. Men i verkligheten är barn är inte alltid barn, de kommer inte heller växa upp till att bli några riddare eller prinsessor. Att ge våra framtida arbetare hopp om något annat, som dessutom var för länge sen kan ge skadliga effekter. I värsta fall kommer de tro att det var bättre förr och utplåna all digital teknik och gå tillbaka till 1800-talet.

Det passar inte in i dagens samhälle
I de här sagorna är att de använder utryck som negerkung och öknamn till vuxna så som prussiluskan. Något som inte alls passar in i dagens samhälle, att dessutom vara stödig mot äldre är ansvarslöst.

Det finns även framtida planer på att stämma böcker som bl.a. Pippi för missledande beteende hos barn.

Ersätter med nya böcker

Istället för de gamla böcker har forskare skrivit ett avtal med ett mindre bokförlag som håller på att skriva skönlitteratur som ligger närmare verkligheten. I dessa böcker "sagor" ligger fokuset på att undvika utryck som "lycklig" och "kärlek" och inte heller några overkligheter som att vanliga folk får några bra jobbkarriärer eller blir tillsammans med en prinssessa. Ordet kärlek har de dock valt att censurera eftersom barnen inte är mogna för sådant i tidig ålder. "Jag kysstes första gången när jag var 26, jag överlever ändå!" säger en av forskarna.

Läs två olika utdrag ur testexemplar av nya barnböcker:
"Tobias hade precis fyllt 23. Han var fortfarande arbetssökande, men trots det mådde han inte dåligt. För dåligt ska man inte må, sådär är ju ganska bra, tänkte han. Trots att han hade haft det ganska bra i skolan med betyg och sånt så kom han inte in på den utbildningen han önskade, han var inte tillräckligt smart. Det var något han tidigt hade insett, dessutom var han ganska tjock och vart retad för det när han var mindre. Men det fick han skylla sig själv, han åt ju ofta mat på McDonalds."

"'It Could Always be worse' börjar spelas från mobilen. Det tar några sekunder innan jag kommer på att det är min ringsignal, då svarar jag:
- Sanna.
- Tjena Sanna, det är jag Göran, din chef.
- Hej, vad kul!
- Ja, tack tack. Du blir nog inte lika glad över det jag har att säga då. Den senaste tiden har du... hur ska jag säga det, förstört för oss andra.
- Va? Hur menar du?
- Tyvärr har jag inte så mycket tid att prata, men kort och gott så får du sparken. Klick!

Bedrägerier tänker hon i början, jag ska fan anmäla det här. Men istället tar hon sig samman och sätter sig på samma plats som hon satt för fyra månader sen. Vid datorn och söker nya jobb via arbetsförmedlingen. Samtidigt som låten "Replay" spelas om och om igen."

I bokhandeln redan nästa år
Om allt går enligt planerna kommer ett antal av böckerna ha lanserats redan till nästa år. Bland de böckerna finns; "Roland blir arbetslös", "Lisa måste banta", "Sådär är väl bra?".


Kommentarer
Postat av: Sofia - One and Only

You go ! ; ) Skrattar som fan när jag läser dina inlägg :D

2009-07-09 @ 00:52:30
URL: http://youdontexist.blogg.se/
Postat av: Sofia - One and Only

Sv; Ah tycker den är jättefin :)

2009-07-09 @ 01:05:51
URL: http://youdontexist.blogg.se/
Postat av: SaraChristina

Haha jadå :D Svara gärna på dagens fråga <3 Som en liten tävling denna gång (:

2009-07-09 @ 14:10:59
URL: http://sarachristina.webblogg.se/
Postat av: Lisa

Haha grymt roliga inlägg, keep it up! :)

2009-07-10 @ 19:17:54
URL: http://livetenligtalmelund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0