"Du är för ful för jobbet"


Innan Anders blev lastbilschaufför ville han bli modell.

 
I fiol gick Engla bort, den oskyldiga lilla flickan som skulle cykla hem. Hon blev mördad av Anders Eklund. Att en vuxen människa, snarare monster, ens kan göra så är oförståligt. Vad var det som gjorde att han utförde dessa handlingar? Vi har försökt komma närmare svaret.

Eklunds misslyckade modellkariärr
I tidigare år försökte Anders länge sig på en karriär som modell. Men han fick aldrig något jobb, istället fick han se unga flickor gå före honom i kön. Hans ilska mot dem växte för varje gång. Till slut krävde han svar på frågan; Varför får jag inte jobbet? Svaret blev kort och enkelt från den iskalla juryn. De sa att hans utseende inte passade i branschen, att han var för ful för jobbet.

Det här tog hårt på Eklund, han började dricka allt mer. Han sökte jobb på annat håll men utan någon framgång och forsätter som lastbils chaufför. Åren går, rynkorna blir fler, kroppen växer.

“De tog min plats”
När jag kommer in i rummet där vi ska hålla intervjun ser jag hur Eklund fixat till sin keps och rättar till sina glasögon, ett första tecken på fåfänga. Mötet sker med säkerhetsvakter runt. En av de påminner mig om att det jag bara har en liten stund på mig. Nervöst hälsar jag på den här mannen man hört allt ont om och ställer min första fråga:

Har ditt förflutna varit grund för mordet?
Va, mmm…

Var det något din misslyckade modell karriär som gjorde det?
De tog min plats.

Tjejerna?
Mmm…

Vad exakt var det som fick dig att nå din gräns?
 När den där jävla juryn sa att jag var för ful! Jag har nog fått flera komplimanger än de flesta jag sålt alkohol till på mina åkturer runt i norden…

Så du langade sprit och annan alkohol till tjejer?
Mmm… eller ne… nu måste jag gå.

En sista fråga innan det; har du gett upp modelldrömmarna nu?
Ne… jag är både snäll och snygg… och så har jag fått en del kontakt med media nu…

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0